Edward Bernays

Este primul meu articol.
Stiu ca ma pricep la „compuneri”, le scriu cu dragoste si stiu ca e pe intelesul tuturor (tuturor=existenta de neuroni activi in creieras 😉 ).
NASTEREA LUI EDUARD BERNAYS
Voi incepe cu un promotor. Un promotor al comunicarii, si printre primii care s-a folosit de psihologie pentru manipularea opiniei publice . Si a reusit! cu brio! E vorba despre Edward Louis Bernays(1891-1995).

Se naste în 1891 la Viena într-o familie de evrei, unde este influenţat încă de mic de lucrările unchiului său, Freud. Dupa an de la naşterea lui, familia se mută la New York, unde Bernays, 10 ani mai târziu, termină Cornell University cu o diplomă în agricultură. El alege însă ca primă carieră, jurnalismul. Eforturile depuse de Bernays în câmpul relaţiilor publice, fac populare teoriile lui Freud în Statele Unite.

Bernays a simtit ca ideea de manipulare este necesara in societate, considerand ca „instinctul de turma” este irational si periculos.

VIZIUNEA LUI BERNAYS
Una din tehnicile favorite ale lui Bernays pentru manipularea opiniei publice a fost folosirea indirectă a celei „de-a treia autoritate”: „Dacă poţi influenţa liderii, cu sau fără cooperarea lor conştientă, atunci automatic influenţezi şi grupul pe care ei il conduc”, spunea el.

Era convins că propaganda şi ştirile erau ustensile legitime ale muncii sale, avand abilitatea de a oferi justificaţii psihologice pentru această convingere. Toate acestea l-au făcut pe Bernays să-şi situeze munca în PR departe de publicitate.

Bernays considera publicitarii, pledanţi, în general plătiţi pentru a persuada oamenii să accepte un produs sau un serviciu. Pe de altă parte, relaţiile publice erau considerate de el ca fiind evenimente care dramatizează noi concepte şi percepţii şi chiar influenţează acţiunile liderilor şi ale grupurilor din societate.

ACTIVITATEA LUI BERNAYS
In timpul Primului Război Mondial in 1917, s-a organizat Comitetul pentru Informaţii Publice, cunoscut şi sub numele de Comitetul Creel, după directorul său, George Creel, fost reporter de presă.

Bernays s-a numărat printre acei specialişti în PR ce şi-au pus talentul în slujba comunicării de război. În timpul celui de-al Doilea Război Mondial s-a constituit Biroul Informaţiilor de Război, care organiza una dintre cele mai ample campanii de relaţii publice din istorie, menită să susţină intrarea Statelor Unite în război.

Bernays devine cu adevărat consultant în relaţii publice în 1919, an în care înfiinţează, împreună cu soţia sa, propria sa agenţie de consultanţă. Peste ani, ei au ajuns să reprezinte sute de clienţi din toate domeniile de afaceri importante. Au mai lucrat, de asemenea, pentru organizaţii non-profit, precum National Association for the Advancement of Colored People (NAACP).

Una dintre cele mai faimoase campanii ale lui Bernays este Marşul Torţelor Libertăţii, din 1929, în care un grup de 10 femei defilează pe Fifth Avenue fumând. Ele promovau astfel mişcarea feministă. Ceea ce presa şi publicul nu ştiau era faptul că, în acea perioadă, Bernays era consultant pentru compania American Tobacco, iar incurajarea acestei mişcări avea ca scop creşterea vânzărilor pentru American Tabacco. Această acţiune a lui ridică o problemă etică, cu care relaţiile publice se confruntă şi astăzi. (interesant nu?)

Alte campanii de promovarea conduse de Bernays au fost pentru bacon şi ouă, pe care le-a transformat în micul dejun tradiţional american, pentru cărţi, plase de păr, bere etc. În toate campaniile lui pentru anumite firme, Bernays încerca să îndeplinească scopul – creşterea vânzărilor – prin schimbarea atitudinii oamenilor cu privire la acel produs. El nu vindea produsul în sine, ci crea o poveste privind utilitatea lui în general.

Foarte des, Bernays a fost privit ca părintele sau maestrul „manipulării”, arta de a influenţa opinia publică, în scopul promovării produselor, serviciilor, ideilor anumitor persoane, fără a ţine seamă de realitate sau adevăr.

În ciuda criticilor aduse, Bernays rămâne figura proeminentă a relaţiilor publice datorită eforturilor susţinute – prin articole, discursuri, prelegeri, consultanţă, cărţi – de a impune acest instrument drept unul necesar managementului şi relaţiilor interumane.

Bernayss este considerat de catre revista Life unul dintre 100 cei mai influienti oameni ai secolului XX..

Imi place un gand de-a lui foarte mult. Si asta pentru ca este atat de adevarat. Si exprima de fapt tot ce simt eu in legatura cu aceasta lume:

Cei ce manipuleaza acest mecanism ascuns al societatii reprezinta un guvern invizibil care detine puterea in tara noastra… mintile noastre sunt modelate, gusturile noastre sunt formate, ideile ne sunt sugerate, in general de catre oameni de care nu am auzit niciodata”

Sper ca acum va simtiti mai bogati spiritual.

Merita sa citim si sa ne documentam.

P.S. : Sunt mandra de sotul meu, care e un tip foarte istet si cu o cultura generala de invidiat!Poate ma molipsesc si eu! 😀

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s