DRAGOSTEA.chimie sau mai mult de atat?

Un proces minunat  prin care trecem cu totii de la cele mai fragede varste..indragostirea. Cunoasteti prea bine subiectul, sunt convinsa.

Sa ridice doua degete cel caruia nu_i place sa vorbeasca desprea dragoste, despre marea lui dragoste. Eu inca nu am intalnit acea persoana. Acea persoana careia sa nu_i faca placere sa vorbeasca despre dragoste.  Toti vorbim despre dragoste si despre cat dureaza, cand dispare, de ce dispare,  cum o putem face sa dureze cat mai mult timp, iar idealistii „pentru totdeauna”…

Astfel ca este dragostea  chimie sau mai mult decat atat?

Am facut un search am trecut prin filtrul propriu si sa vedem ce a iesit.

Se pare ca intregul proces de indragostire traverseaza etape asociate cu dependenta, iar partea de creier responsabila cu dragostea (indragostirea) este strans legata de instinctele primare cum sunt foamea sau setea. In acelasi timp  dragostea  actioneaza mecanisme neuronale similare cu cele induse de euforia produsa de droguri, precum cocaina. Studiile tomografice pe creierul unui indragostit, il arata pe acesta (pe creier) foarte asemanator cu cel al unui consumator de droguri. So,  have u courage to fall in love 🙂 ?

Cica in primele luni de idila, un indragostit descarca in sange aceeasi cantitate de serotonina ca si o persoana care sufera de obsesie si urmeaza tratament psihiatric. Ce spuneti de asta? 😀 Declanseaza dragostea un potential maladiv? (amintiti-va de Eminescu, Bacovia..). Si ca sa vin in intarirea acestei idei, citez din Freud: „orice intalnirea amoroasa reprezinta coliziunea inconstienta a doua nevroze complementare” iar ceea ce iubim la celalalt este de fapt  promisiunea rezolvarii magice a ranilor noastre interioare. Iluzia ca altcineva  ne_ar rezolva conflictele interioare, bulverseaza enorm la nivel molecular, intreaga functionare a organismului.

Realizati cat de incompleti suntem? si cat e de perfecta natura?

Treptat, insa furtuna chimica se linisteste ..pe masura ce aura salvatoare cu care l_am investit pe celalalt se estompeaza si incepem sa construim sau nu (dupa caz) o relatie mai cerebrala.

De asemenea Charles Panati in cartea „Originilie sexualitatii si chestiile intime” vorbeste despre hormonii contra durerii (asemanatori cu morfina) care sunt eliberati in creierul nostru atunci cand suntem indragostiti au o valabilitate de 2-3 ani, pana cand ni se dezvolta toleranta la celalalt si secretiile incep sa se diminueze si chiar sa se opreasca.

Si acum ..constientizand toate acestea…sunt oarecum dezamagita.     Nu stiu daca voua v_a explicat cineva ce este dragostea macar la nivel teoretic, (pentru ca oricum trebuie sa o simti pe „inima” ta ca sa intelegi) insa mie nu mi_a explicat nimeni…Am crezut conform memoriei colective intr_un mod idealist, ca dragostea este mai mult decat chimie. Am vrut sa cred, mai degraba… Am vrut sa cred ca ceea ce simt eu este unic, special..bla, bla…asa cum o descriu poetii…Dar de unde? E chiar o banalitate pentru Univers.

Ori, se pare ca nu suntem decat o „suma” de molecule..un produs, niste biete victime ale naturii. Caci natura, da…isi indeplineste obligatiile, dupa reguli clar conturate doar pentru ea.  Ea nu greseste nici macar odata. Cu toate astea e atat de efemera, ca si produsul ei de altfel…

Astfel ca acum va cer voua parerea, este dragostea chimie sau mai mult de atat? V_ati indragostit? A tinut? cat a tinut? Daca nu, de ce nu a tinut? Daca da, de ce a tinut? Folositi voi trucuri pentru a prelungi eliberarea de hormoni ce ne fac euforici? 😀

Astept cu interes argumentele voastre pro si contra.

Pana data viitoare….fericire  dragii mei! 🙂

pingback: some-love-drugs-and-facebook

16 gânduri despre „DRAGOSTEA.chimie sau mai mult de atat?

  1. Cand am vazut la tv. cu cativa ani buni in urma teoria pe cate o expui tu aici, am avut aceeasi dezamagire ca tine. „Cum, numai atat?” Iar eu obisnuiam sa spun „Da ce? Iubirea e o buba sa treaca?” Da, pentru mine a fost si „buba” si a trecut. Dar se poate si altfel! Si iti spun cu certitudine, ca fara acea chimie, nu tine. la inceput trebuie sa fie chimia. Mai tarziu depinde de tine si nu de partener. Si ce-i asa de rau in chimie? Acolo, in creierul nostru se petrece o reactie chimica: sunt primele celule din corpul nostru care incep sa se iubeasca cu celulele celuilalt.

    1. sunt convinsa de asta,,,,suntem usor diferiti de alte animale. dar la baza insctinctului sta chimia, intr-adevar. ce ne face diferiti probabil ca am evoluat spre logica..ratiune. Cu toate astea logica nu prea ne ajuta in astfel de cazuri..

  2. Ionela, cred că e una dintre puţinele dăţi în care văd lucrurile într-o manieră niţel diferită. Tu deţii controlul asupra ta. Tu decizi pentru tine. Într-adevăr nu putem nega efectul primei iubiri…primelor sentimente. Te simţi atras de o forţă superioară ţie…(să zicem că eşti o piesă de şah), însă iluzia nu durează mult. Apoi intervine raţiunea, care ne determină să alegem unde este locul nostru. Cei care rămân ancoraţi în sentimente elementare, se vor sustrage cu greu influenţei chimice, iar cei care experimentează sentimente complementare, au capacitatea de a analiza detaşat acest proces….sunt atâtea de spus:) E doar părerea mea. Un punct de vedere.

    1. stii doar ca discutiile contradictorii pot fi unele din cele mai constructive! 🙂
      eu iti inteleg parerea,insa in ceea ce ma priveste am inteles de ceva vreme ca de fapt totul pe lumea asta se reduce la supravietuire si perpetuarea speciei.asa am ales..sa cred eu. si e adevarul..de ce vrea barbatul o masina tare? pt ca vrea sa se mandreasca cu ea? de ce vrea sa se mandreasca cu ea ? caci asa se va remarca dintre masculti? de ce trebuie sa se remarce dinre masculi? pentru ca asa are cele mai multe sanse de a -si lasa genele in cat mai multe femele…in felul acesta asigurandu-si dreptul la perpetuarea speciei..deci..!?!?si as putea sa exemplic mult asa..dar iti respect parerea. mi-as dori si eu sa ma cred cu aceeasi tarie ca draogostea este ceva cu mult deasupra corpului uman..dar ..nah..pana la urma cine stie.!?!nu detin eu adevarul absolut! 🙂
      o seara frumoasa iti doresc!

      1. 😛 În calitate de mascul, îţi spun cum stă treaba cu maşina în dreptul meu. Vreau o maşină bună, nu ca să atrag femei sau privirile trecătorilor, ci pentru că îmi oferă mai mult confort. Uite, că m-ai făcut curios. Ca să-ţi înţeleg punctul de vedere trebuie să ştiu dacă ai avut mai multe relaţii lungi înainte de căsătorie. E confidential pe blog, poate îmi scrii pe mail. Nu neg că există „bărbaţi” care urmăresc să cucerească prin posesiunile exterioare, si nu interioare. Dar nu trebuie să generalizăm. La fel cum e şi cu femeile, nu toate sunt materialiste…sau poate mă înşel?…sigur o să iasă ceva din discuţia asta;))

  3. Eu am ales cu cap un iubit, dar nu am reușit să păstrez relația mai mult de trei luni din cauza mea. Nu eram suficient de atașată de el și nu simțeam acel ”ceva” ca la alte relații. Nu aveam fluturii ăia în stomac atunci când mă săruta sau îl priveam. Era o persoană cu care ar fi trebuit să fiu, dar lipseau sentimentele.

    Am renunțat la el și am mers pe drumul meu fără să privesc în urmă. Acum sunt de aceeași părere cu tine, suntem niște marionete în fața naturii, niște piese pe tabla de șah a vieții. Dacă vom câștiga depinde mult de ce acumulăm în viață. 🙂

    Melodia este superbă! We’ve got tonight! Who needs tomorrow? Live you life like it is your last moment!

    1. mda..ce suntem noi pentru Univers? dar pt MultiUnivers…niste furnicute..si nici macar…putem sa controlam procesele..dar toate intr-o anumita masura…pentru ca suntem programati pentru ele..e inscris in ADN ul nostru sa perpetuam specia..caci ..pana la urma..la asta se reduce totul..daca analizam, intelegem…:)

  4. Se pare ca nimeni nu a reusit sa ofere o definitie standard a iubirii. Unii cand vorbesc despre iubirea dintre doi oameni de sex opus se refera la starea de indragostire. Altii se refera la iubirea matura care se naste dupa ce furtuna indragostirii a trecut. Jacques Salome, un psiholog francez pe care l-am indragit, spune ca exista mai multe crize (etape) pe care le parcurge orice cuplu. 1. Faza de indragostire (fuziune – 1+1=1); 2. Faza de diferentiere (constientizarea propriilor nevoi diferite de ale celuilalt – 1+1=2); 3. Faza a treia cand cei doi realizeaza ca 1+1=3 (eu, tu si relatia noastra). Si daca se trece cu bine de primele trei, mai poate fi o ultima criza 4. Criza varstei a treia -ajunsi la pensie, cand cei 2 si-au incheiat proiectele personale (copiii, casa, etc) sau profesionale (cariera, serviciul) si ajung sa stea impreuna si sa isi dea seama ca tot ce ii tineau impreuna erau copiii sau serviciul (faptul ca nu isi petreceau atat de mult timp impreuna ii mentineau in acea relatie).
    Dar asa cum ai explicat si tu, Ionela, in faza de indragostire, chimia isi spune cuvantul. Dupa aceea, daca relatia nu este sustinuta de maturitatatea emotionala a celor doi, se opreste acolo, sau poate continua intr-un mod nevrotic, distructiv.

  5. Draga Iony, mi-am gasit timp si eu, in sfarsit, sa iti citesc activitatea ta de atatea zile, sa citesc si eu ceea ce ai de scris.T e apreciez pentru faptul ca iti faci timp sa scrii, deci sa faci ceea ce iti place, intr-o societate si o lume in care dorintele noastre sunt considerate mofturi, intr-o lume in care de cele mai multe ori facem atat de multe compromisuri incat ajungem sa consideram ca de fapt asa trebuie sa facem, intr-o societate care ne educa si ne contureaza un stil de viata de tip „sclavie”…..Despre capitolul pe care tu l-ai abordat mai sus, tot ce pot sa zic este ca e mult prea greu sa gasesti o definitie dragostei sau macar sa zici daca e vorba de chimie sau mai mult de atat…… Sa ma gandesc asa putin ..e un amestec..intre „chimie” si tot ce urmeaza dupa „prima vedere”..era intrebarea aia…” Crezi in dragoste la prima vedere sau e nevoie sa mai trec o data prin fata ta?”Tu stii multe despre mine si despre relatiile mele….tot ce pot sa iti confirm e faptul ca singurul lucru care da START-UL unei relatii e chimia si prima impresie….insa nu poti vorbi ,din punctul meu de vedere, despre o relatie bazata doar pe chimia dintre doi oameni, asa cum nu poate exista relatia daca nu exista deloc chimie..
    Hai sa iti zic cum vad eu ca decurge o relatie
    1 impresie la prima vedere
    2.chimia
    3.compatibilitatea si puncte comune
    4.respect , intelegere si comunicare
    5. sentimente.

    Succes in dragoste tuturor!!!Sa va indragostiti bine…si cu cap!!!

      1. 🙂 draga mea, te_am recunoscut imediat..dupa primele cateva cuvinte..si ma bucur ca ti_ai gasit timp, in sfarsit:). si iti multumesc ca mi_ai dat ocazia, sa te vad si …asa. iti multumesc pt timpul tau, acordat mie! trb sa gasim ceva timp sa mai stam de vorba, asa, ca intre fete! te pup!

    1. si..crezi ca ne putem indragosti cu cap? 🙂
      eu raman la parerea mea..ca suntem niste biete victime..sau mai bine niste piese de sah mutate de „natura”. Doar avem impresia ca noi alegem, ca noi decidem..de fapt decide „altceva” pentru noi…

Lasă un răspuns

