A-ti intelege dusmanul: furia

Pentru a-ti stapani furia, trebuie, in primul rand sa intelegi si sa renunti la ideea pe care ai avut-o toata viata legata de acest subiect, respectiv ca altii sunt cei care iti provoaca furia. 


Cineva poate ti-a spus ca esti lenes, si asta te innebuneste.

Ai imprumutat unui prieten bani, si nu ti-i da la timp inapoi, asta te innebuneste.

Eu asta invatasem de la altii. Ca furia mi-o provoaca ceilalti , nicidecum eu insami. Indiferent ca era vorba de femei, barbati, copii, adulti..convingerea tuturor era aceeasi: ca factori din afara puterii noastre de control ne supara, ne fac tristi, nervosi, furiosi..

Din nefericire am inteles ca lucrurile nu stau chiar asa..un pic ..tarziu.

Din fericire, totusi am aflat. Se spune ca niciodata nu-i prea tarziu. Astfel ca iau de buna a doua varianta :D.

Pentru a intelege cum poate fi controlata furia si mai ales..evitata, trebuie sa intelgem care sunt etapele ei.

1. DORESC CEVA: toti avem dorinte, pe masura imaginatiei noastre.

2. NU AM OBTINUT CEEA CE DOREAM SI SUNT SUPARAT: din totalul dorintelor noastre ni se indeplinesc doar o parte. Un om intelept va sti ca Univesul nu -i poate oferi chiar tot ce-si doreste. Poate deveni frustrat, dar nu furios. Ei, de aici incepe diferenta. Modul in care percepe frustrarea  e foarte important directia pe care o iau din acest moment emotiile sale.

3. E INGROZITOR CA NU AM OBTINUT CEEA CE EU MI-AM DORIT! aceasta este faza in care poti incepe sa te enervezi (nevrotic).

Si daca TU concepi frustrarea ta, drept o catastrafa, atunci o catastrofa vei aduce in viata ta!

CONCLUZIA: tulburarile noastre emotionale sunt generate de gandurile noastre asupra acestor frustrari (si nu de evenimente sau persoane asupra noastra!)

Stii, de cand am realizat aceasta, mereu compar situatia cu urmatorul exemplu: e ca atunci, cand cineva iti ofera un cadou. Tu ..normal ai libertatea de a nu-l primi, sau a-l primi si a face ce vrei cu el.. Asa se intampla si cu gandurile, vorbele si actiunile altora. Ei ti le ofera dar tu ai dreptul de a face ceea ce vrei cu eleLe primesti , nu le primesti, sau le primesti..le analizezi putin si le arunci la gunoi 😉

E important sa intelegi, ca noi nu ne suparam pentru ca ne confruntam cu situatii frustrante, ci pentru ca noi gandim cu suparareVei intreba cum adica? Pai da. Daca mai mereu suntem suparati..dezorientati..bulversati ce ne face sa credem ca putem judeca obiectiv o situatie sau vorbele unei persoane?

Am mai vorbit si alta data, ca odata ajunsi la varsta maturitatii, adica perioada imediat urmoatoare dupa adolescenta, nimeni..dar NIMENI nu-ti mai poate provoca depresia, gelozia, teama, furia sau orice alt gen de tulburare.

TU INSUTI O FACI, dragul meu!

Un alt exemplu…daca tu insuti nu crezi in stafii, este ev ident ca nu temi de ele? nu?

4. TREBUIE SA FIE ASA CUM VREAU EU! Acum chiar ca esti pe cale sa te infurii! 🙂 a fost o dorinta oarecare, nu ai obtinut ce ai vrut si sa vezi de-acum furtuna!

5. ESTI RAU PENTRU CA MA FRUSTREZI! daca ai ajuns  in aceasta faza, deja e periculos.

A fost greu si pentru mine sa fac diferenta intre persoana si comportamentul ei. Adica cum? Sa nu asociez comportamentul unei persoane cu persoana in sine? Complicat, nu? 😀

O sa explic printu-un exemplu. Asa am inteles eu: s-ar putea sa nu-ti placa forma capului tau. Sau s-ar putea sa nu-ti placa nasul, buzele tale. Si totusi sunt ale tale. Toate. Asta nu inseamna ca te consideri totusi  un om rau, nu? Poti sa-ti dezaprobi  lenea, lasitatea sau necinstea si totusi sa te accepti pe tine insuti? Trebuie sa te urasti pentru ca ai inselat sau ca ai profitat de altii? Daca tu nu -ti ierti aceste imperfectiuni,vei cu siguranta deprimat.

Asa si cu expresia de mai sus: „esti rau pentru ca ma frustrezi”…hm? oare?  Daca o persoana face ceva ce te supara pe tine, nu inseamna ca e o persoane rea.

Pentru a-ti usura momentele in care iti „vine”sa te infurii, gandeste-te ca nu-i asa o nenorocire, daca nu ai obtinut chiar de fiecare data ce ti-ai dorit. A nu se intelege ca de acum va trebui sa renunti si sa devii nepasator.

6. OAMENII RAI TREBUIE PEDEPSITI!  in aceasta faza deja ai atins un punct fara intoarcere..

Nu te vei linisti pana nu provoci durere, persoanei. Aceasta este ideea  cea mai tampita, din cate a reusit vreodata mintea umana sa inventeze!

Cum poate exista convingerea ca pedepsele ar putea determina oamenii sa devina mai buni? Cea mai mare prostie! wow!! Oare..cum ar putea..spre exemplu -in cazul pedepsei capitale- cum ar putea un om sa devina mai bun, fara viata fiind?

Cum putem crede ca daca ne comportam cu un membru al familiei ca si cand ar fi un om rau, il vom stimula sa fie mai bun?

Sau daca chiar crezi ca poti schimba un comportament prost, prin violenta, poate e bine sa mai recitesti un manual de istorie.  In rarele ocazii cand acest lucru s-ar fi intamplat, cu siguranta a fost nevoie de o forta atat de mare, incat comportarea respectiva era schimbata doar sub amenintare. Dar odata scapata de sub amenintare, se comporta din nou asa cum isi dorea.

Altfel spus..atragi sau nu mai multe viespi cu miere, decat cu otet? Fii dragut cu cel ce se comporta urat cu tine.

Vei spune….poate ca metoda nu functioneaza. Pai, ba da.

Doar un idiot ar fi insensibil in fata unui zambet, politete si ambilitate.

Si daca insista sa ramana idiot…multa vreme, poate e cazul sa-l lasi sa mearga spre alti idioti..;)

6 gânduri despre „A-ti intelege dusmanul: furia

  1. superb post-ul tau imi place la nebunie si as vrea sa adug ca furia din punctul meu de vedere este o provocare interioara , cu cat esti mai furios cu atat provocarea este mai mare sa te calmezi si sa te linistesti , pentru ca toti stim ca in momentele de furie maxima sa-i zicem asa nu este usor deloc sa te calmezi , sunt cele mai grele momente si atunci apare provocarea suprema .

  2. sa stii ca la mine furia mai vine si din trecut. probabil din pricina ca am avut prea mult timp liber.
    insa trebuie sa constientizez ca trecutul nu poate fi schimbat. si sa invat din el. e usor de zic, cam greu de facut. dar nu ma las 😀
    :*:*:*:*
    in rest….ce sa ti zic…incerc sa mi o stapanesc…

  3. Am așteptat puțin și m-am gândit înainte de ați scrie un răspuns aici. Concluzia mea finală a fost: Furia nu îți este provocată de o persoană externă ci de tine prin prisma resentimentelor suprimate legate de aceea persoană sau de categoria în care ai încadrat-o tu. Am văzut că până la urmă și tu ai ajuns la aceiași concluzie, îți pot spune că a face pace cu tine însuți și a începe să-ți zâmbești sunt cele mai greu de realizat lucruri din lumea asta, te poți păcăli la un moment dat că le-ai făcut dar până la urmă tot revin.
    Vorbesc mult și parcă mă învărt în cerc, să știi că până la urmă un zâmbet cu adevărat sincer face minuni, atât pentru tine cât și pentru cei ce știu să-l aprecieze. 🙂

    1. nu prea am inteles de ce..dar nu e imp.:)…si o dah!!!!!!! lupta cu tine insuti e cea mai dificila lupta de pe lumea asta! de ce? PENTRU CA TE AFLI IN AMBELE TABERE!
      In ceea ce priveste zambetul..il folosesc inca de pe cand eram copil…pe atunci il foloseam inconstient. Acum mai mult sau mai putin. dar a devenit..parte din mine! 🙂

Lasă un răspuns

