Să ne cunoaștem emoțiile mai bine

Potrivit Asociației Americane de Psihologie, stresul– acea tensiune psihică intensă- afectează mai mult de 45% din adulți  (după părerea mea cifra aș înmulți-o cel puțin cu 2). Unii dintre noi eliberăm această tensiune prin plâns, furie, isterie.  Binențeles că trebuie să existe și aici un echilibru pentru a nu provoca daune în interior. Dar cei mai mulți dintre noi, trăim aceste emoții iar și iar ..ori de câte ori avem contact cu un mediu sau om (același sau doar asemănător) care ne-a provacat acel tip de emoție inițial.

Stările emoționale conform cărții CAUZE PSIHOEMOȚIONALE ALE BOLILOR (Dr. Dorin Dragoș) se împart in trei categorii:

1emoții de apă/pământ (lăcomie, lene, lamentare, autoindulgență)

2. emoții de aer (anxietate, angoasă, neîncredere, nesiguranșă, timiditate)

3. emoții de foc (indignare, irascibilitate, gelozie, patimă, ură)

Emoțiile de apă fac referire la atașament, la tot ceea ce sugereaza persistență trării în trecut.

Emoțiile de aer se referă la frică, la anticiparea a ceea ce va urma, proiectarea trăirii in viitor.

Și emoțiile de foc  fac referire la  mânie și au o mare rezonanță cu momentul prezent.

Despre cele de aer și de foc se spune că ar fi 2 ”greșeli ” fundamentale ale omului, deoarece deși el trăiește în prezent, se lasă dominat de ceea ce își aduce aminte sau ceea ce își imaginează (înspăimântat) că ar putea fi.

Binențeles că e de dorit un echilibru între toate aceste emoții  și pentru ca ele să fie depășite, medicul Dragoș Dorin, recomandă ca acestea să fie acceptate și nu contrazise. Nu e tocmai bine să trăiești sub imperiul mâniei, dar poate că e  o atitudine mai bună decât să traiești în trecut sau viitor. De fapt e doar o iluzie.

Astfel că pot face următorul lucru: dacă sunt o persoană mânioasă în zadar voi încerca să devin una blândă . Poate voi deveni mai puțin mânioasă ..dar firea mea..e sa fiu mânioasă. Ea nu mă va părasi niciodată. Dar pot încerca să -mi dezvolt pasiunea, patima….pot să-mi pun in folosul propriu dar și a celorlați pasiunea mea cu care simt și trăiesc.

Dacă sunt o persoană delăsătoare, este destul de dificil să devin una activă. Am nevoie de pasiune..dar de unde pasiune la mine?..Dar îmi pot dezvolta calmul. Și acest aspect mă va ajuta în relațiile mele cu ceilalți.

Dacă sunt o persoană temătoare va fi un act de nebunie să-mi distrug orice urmă de frică..dar îmi pot dezvolta atenția. Și acest aspect, iar mă va ajuta în  relaționarea cu cei din jurul meu.

Ce vreau eu să subliniez este că structura ta fundamentală ca om, nu o vei putea schimba ci doar șlefui. Dar și diamantul, pentru a deveni unul veritabil are nevoie de asta, nu-i așa?🙂

SUGESTIE? iubește-te pe tine așa cum ești, șlefuiește acolo unde consideri că este nevoie, dar nu distruge. Ai grijă până unde șlefuiești!

ARTICOLE PE ACEEAȘI TEMĂ:

CUM SE ACCESEAZĂ STRESSUL

CUVINTELE DE AZI: EMOȚIILE DISTRUCITVE

IMPORTANȚA ECHILIBRULUI EMOȚIONAL IN LUAREA DECIZIILOR IMPORTANTE

DUREREA EMOȚIONALĂ : DE LA RECUNOAȘTERE LA VINDECARE

RAȚIUNE SAU EMOȚIE

GRIJILE MELE, REALITATE SAU FANTEZIE

GELOZIA PE RETINĂ. VINDECARE

A-ȚI ÎNȚELEGE DUȘMANUL: FURIA

GÂNDURILE TALE SUNT VIAȚA TA

8 comments

  1. Acest articol ne ofera o bogata cunoastere a propriilor emotii si natura acestora. Cei care doresc sa aiba acces la emotiile lui va avea si va profita de aceste informatii. Ceilalti se vor arata plictisiti si vor trece mai departe. Cred insa ca informatiile acestea raman valoroase pentru prima categorie. Si de aceea, iti multumesc ca ai ales sa le impartasesti aici. Felicitari pentru articol!

  2. […] Iulia Radu Iulisa Just Words Lavi H Lunabeteluna Masochist Missyver Summerday OctA Pe Canal Personalitate Autentica Xfancy Ratzone Roxy SebiBu Tabloul vietii Razvan Deceneu Roxana Holban Cosmintosh Uzina de ganduri […]

  3. foarte interesant…
    imi doresc o mai buna cunoastere a emotiilor… mai ales ale unoara…
    dar mult mai mult imi doresc, o mai adanca si reala cunoastere, a iubirii…

Lasă un răspuns

