Cuvantul de azi: ambitie

Ambitie = s. f. Dorință arzătoare de a realiza ceva; dorință de glorie, de onoruri, de parvenire. ◊ Expr. A pune pe cineva (sau a se pune) la ambiție = a (se) ambiționa.

Dexul explica simplu si concret acest sentiment ce defineste dorinta arzatoare de a obtine/realiza ceva.

Lipsa ambitiei, te poate impiedica sa-ti atingi obiectivele si te poate incetini in procesul de concretizare a  propriilor valori, astfel rezultand o persoana obidienta, lipsita de curajul infruntarii lumii  cu pieptul deschis.

Cu totii ne nastem ambitiosi, avem in ADN-ul nostru inscrise regulile pentru supravietuire si mai mult decat atat.

Am intalnit in scurta mea experienta de viata, oameni ambitiosi. Foarte ambitiosi. Unii se foloseaau de aceasta emotie puternica. In alte cazuri, cele mai multe ,  ii folosea ambitia pe ei.

Ambitia a fost pentru mine multa vreme un fel de…. cuvant negativ. Pentru ca in jurul meu eticheta de om ambitios, era de multe ori utilizata pentru a descrie o trasatura de caracter negativa, iar eu imi doream a fi un om bun, pozitiv…astfel ca mi-am lasat aripile taiate.

Dar probabil, am avut nevoie ca aripile sa-mi fie taiate. Experientele ce mi le-a oferit viata le simt extrem de valoroase, caci numai asa am inteles rostul lor. Am inteles ca trebuia sa invat ce este ambitia si cum o pot folosi pentru a aduce valoare, in viata mea dar si a celor din jurul meu.

A fost o perioada din existenta mea, cand oscilam intre un capat si altul al balantei. Referindu-ma aici la ambitieoscilam intre o o acuta lipsa de ambitie sau o prea pregnanta prezenta a acesteia. Nu-mi gaseam inca …echilibrul.

Echilibru. Un cuvant atat de minunat. Caci, da doar echilibrul ne poate aduce armonia in viata. In orice domeniu al vietii noastre.

In timp am invatat cat de important este echilibrul intre a fi si a nu fi ambitios. Calea nu era nici una nici alta. Calea, era sa inteleg si sa simt cand trebuie sa trag cu toata puterea mea pentru a obtine un lucru, sau cand era momentul sa renunt.

Cum afli asta? Increde-te in puterea ta interioara, in acea minunata emotie numita intuitie. In acel feeling care iti spune : poate e timpul sa renunti..sau.. trebuie sa mergi mai departe. _ –Despre intuitie mai gasesti un articol si aici.-

Ambitia poate fi un instrument extrem de util. Dar depinde foarte mult cum il folosesti si masura in care il folosesti. Si un cutit, il poti folosi pentru a-ti prepara hrana mai usor, sau il poti folosi pentru a-ti face rau.

Ambitia,   daca e tinuta in frau iti poate oferi experiente minunate din care mai mereu poti iesi triumfator, caci atunci esti precaut, atent, cugetat.

Dar daca nu folosesti frana, s-ar putea sa te inneci in propriul..ocean de dorinte,visuri si neimpliniri. trisezi, minti, faci rau altora, sacrifici lucruri cu adevarat valoroase. devii nesabuit si las!

Si mai este un aspect deosebit de important: oamenii cu care te inconjori prin experientele, ce sub o forma sau alta, tu le chemi in viata ta iti pot fi cei mai buni prieteni, sau dimpotriva cei mai aprigi dusmani. Nu ti-am zis nimic nou, nu-i asa? Numai ca in ceea ce priveste ambitia si motivarea/demotivarea  s-ar putea nici sa nu fii constient de etichetarea asta.

Am in minte un citat de-a lui Mark Twain : „Stai departe de oamenii care iti micsoreaza ambitia. Oamenii mici intotdeauna fac asta. Cei cu adevarat mari te fac sa te simti ca si tu poti deveni mare.  O suma de afirmatii ce e deosebit de profunda. E ceva asemanator cu :  daca locuiesti printre schiopi, de la o vreme vei schiopata si tu. 

Concluzionand, ambitia este deosebit de importanta. Dar mai important ca aceasta este masura  care o folosesti. Daca pierzi  echilibrul este foarte posibil sa te  pierzi si pe tine.

Dar daca, stii sa te folosesti de ambitie, ea te poate aduce pe cele mai inalte culmi ale implinirii personale,profesionale si chiar spirituale!

Tu ce crezi despre ambitie?

 

final

7 comments

  1. ambitios in a face rau… ups… asta nu…
    ambitios in a face bine altuia… asta da…
    ambitios in a ramane ambitios in anumite domenii… ambitios in a nu fi ambitios in alte domenii…
    ambitios in a iubi… asta nu este adevarat… iubirea este sau nu este, indiferent de ambitie…
    ambitie in a arata sau a ascunde, iubirea…
    hmm…
    ambitios in a tace…
    tac…

Lasă un răspuns

